Uzzini, kāpēc auzas ­ir vērtīgs sākums Tavai dienai

Pilngraudu produkti, pie kuriem pieskaitāmas arī auzas, ir uztura piramīdas būtiska sastāvdaļa, tāpēc ir svarīgi tos ietvert ikdienas ēdienkartē. Lasi tālāk un uzzini, kāpēc auzas tiek uzskatītas par vietējo superproduktu un kā tās ietvert ēdienkartē!

 

Kas ir auzas un kā tās izmanto?

Auzas ir graudaugs, kuru galvenokārt audzē Ziemeļamerikā un Eiropā. Pateicoties vērtīgām uzturvielām un elementiem, kas atrodas šī auga graudā, tās uzskata par vienu no superproduktiem. No auzām gatavo pārslas, klijas, putraimus, miltus, iecienītāks kļūst arī auzu piens. Arvien biežāk veikalos redzam ne tikai maizi un cepumus, bet arī probiotiskus dzērienus, brokastu pārslas, jogurtus, saldējumus, desertus un zīdaiņu pārtiku, kuru sastāvā ir auzas[1] – ražotāji, novērtējot šī superprodukta labās īpašības un klientu vēlmes, arvien biežāk ietver to populāru ikdienas produktu sastāvā.

 

Veselības ministrija rekomendē iekļaut auzas ikdienas uzturā

Auzu vērtību zināja jau mūsu senči, tās uzskatīja par nozīmīgu ēdienkartes sastāvdaļu un tām piedēvēja pārdabisku spēku. Šajā rakstā vairāk pievērsīsimies mūsdienu zinātnē pierādītai auzu vērtībai, kas apstiprina – auzas tiek uzskatītas par ieteicamu ikdienas uztura sastāvdaļu arī 21. gadsimtā. Kā apgalvots Latvijas Veselības ministrijas veselīga uztura ieteikumos pieaugušajiem, šķiedrvielām bagātu pilngraudu produktu, tajā skaitā auzu, lietošana ikdienas uzturā veicina imunitātes stiprināšanu, mazina risku saslimt ar sirds un asinsvadu slimībām, veic daudzus citus uzdevumus. 25 g – 35 g uzņemtu šķiedrvielu dienā regulē holesterīna un glikozes līmeni asinīs, labvēlīgi ietekmē vielmaiņu, dod sāta sajūtu un veicina regulāru vēdera izeju[2]. Ja vēlies uzzināt, kādi vērtīgi elementi palīdz auzām veikt visu iepriekš minēto – lasi tālāk!

Cik gan vērtīgu vielu var ietilpt auzu pārslās? Zinātnieki apgalvo – ļoti daudz! Kā noskaidrojām iepriekš, tās ir vērtīgs šķiedrvielu avots, turklāt tajās esošie ogļhidrāti piegādā organismam enerģiju. Ja ikdienas uzturā ietversi pietiekošu auzu daudzumu, tad organismam tiks piegādāts

  • tiamīns (B1 vitamīns), kas palīdz nodrošināt normālu enerģijas ieguves vielmaiņu;
  • E vitamīns, kas veicina šūnu aizsardzību pret oksidatīvo stresu;
  • dzelzs, kas veicina normālas kognitīvās funkcijas, palīdz samazināt nogurumu un nespēku u.c.;
  • fosfors, kas palīdz nodrošināt normālu enerģijas ieguves vielmaiņu u.c.;
  • β glikāni, kas palīdz uzturēt normālu holesterīna līmeni asinīs;
  • selēns – veicina normālu imūnsistēmas un vairogdziedzera darbību u.c.;
  • cinks – uztur matu, nagu, kaulu, redzes veselību u.c.;
  • magnijs – palīdz samazināt nogurumu un nespēku, veicina normālu nervu sistēmas darbību u.c.

Auzu vērtību uzsver arī Zane Kalniņa, Fazer Baltijas Mārketinga un Komunikācijas direktore:  “Fazer mērķis ir radīt produktus ar vērtību, lai ikdienu padarītu labāku ikvienam. Nepārtraukti pilnveidojam mūsu produktu klāstu ar aktuāliem un vērtīgiem maizes produktiem. Auzu ietveršana ikdienas produktos to vērtīgo īpašību dēļ, šobrīd ir viena no aktuālākajām tendencēm Skandināvijas valstīs, to vēlamies nodrošināt arī Latvijas iedzīvotājiem.”

 

Kā ērti un viegli auzas iekļaut uzturā – ne tikai brokastīs

Lai uzņemtu visu vērtīgo, ko mūsu maltītē ienes auzu produkti, droši ietver tās gan brokastu, gan pusdienu un vakariņu ēdienos. Veidu ir neskaitāmi daudz, turpinājumā dažas idejas, kā to izdarīt viegli un ērti:

  • brokastu maizītēm izmanto Fazer auzu polārmaizi, kuras sastāvā ir gan auzu pārslas, gan auzu milti;
  • viesību desertā pagatavo krēmu ar grauzdētām auzu pārslām;
  • Fazer Dzīvā auzu maizes sastāvā 42% no izmantotajiem graudiem ir pilngraudu auzas. Šī maize ir ideāla grauzdēšanai, labs aizstājējs jebkurai klasiskajai kviešu baltmaizei
  • pēcpusdienas latte kļūs vērtīgāka, ja pievienosi tai auzu pienu;
  • skolēna brokastu kārbiņā ievieto augļus, dārzeņus un siermaizi, kura gatavota no Fazer Svaigi Cepta Tev  auzu tostermaizes. Tā padarīsi bērna ēdienreizi ārpus mājām gardāku un vērtīgāku, turklāt tā sniegs enerģiju ilgāk, lai arī tās sastāvā ir mazāk cukura;
  • veikalā meklē saldējumu ar auzu pārslu piedevu;
  • pēcpusdienas enerģijas devai sagatavo auzu pārslu un žāvētu augļu tāfelītes – vienā gatavošanas reizē visai ģimenei, visai nedēļai.

Noslēgumā recepte enerģiskam, neprātīgi gardam un veselīgam dienas sākumam

Ja vēlies sākt dienu ar neierastām, ļoti spēcinošām, gardām un veselīgām brokastīm, pamēģini šo recepti. Tev būs nepieciešams:

  • krēmsiers Tavā gaumē,
  • Fazer Svaigi Cepta Tev! auzu tostermaize,
  • viena cieti vārīta ola,
  • pāris salātlapu,
  • tomāts,
  • zaļumi,
  • tuncis savā sulā,
  • sāls, pipari.

Cepeškrāsnī vai tosterī apgrauzdē vairākas šķēles Fazer auzu tostermaizes (jo ar vienu Tev var nebūt gana).  Siltās maizes šķēles apzied ar krēmsieru un uzliec nomazgātās un nosusinātās salātlapas. Tām virsū uzklāj bagātīgu tunča kārtu, ko apklāj ar olas un tomāta šķēlītēm. Visu apkaisi ar zaļumiem, nedaudz svaigi maltu piparu un šķipsniņu sāls.

Lai labi garšo!